torsdag 2 augusti 2012

Röd stockros

Det här är en rolig rabatt, när vi flyattde hit oktober 2010 blommade några få ringblommor här. För övrigt var det mest ogräs här, jag jordslog en massa perenner som jag hade med mig i den här rabatten. När snön kom spred jag fröerna från de få ringblopmmorna fanns.

Förra året var rabatten full av blommande lökar redan i april, när de blommat över rensade jag bort allt ogräs. Några fler ringblommor än första året kom upp, de jordslagna växterna flyttade jag dock missade jag några jordärtskockor (de är de stora längst bort på bilden) de fick vara kvar. Vad som fick vara kvar en perenn stockros, den blommade fint men tyvärr blev bladen angripna av något. Jag planterade lite ettåringar här bla solrosor som blomamde finns långt in på hösten.

Den här bilden är nog ett par veckor gammal, stockrosen har börjat blomma. I år har jag varit nog med att vattna och även duscha den. Då rabatten ligger unde ett utskjutande tak är en alltid torr, även i år efter allt regnande :-)
.

En av de första fina blommorna på stockrosen. Jag ska ta nya bilder, nu blomamr den för fullt tyvärr lyckades regnet ta tag i den och lägga ner den. Så nu är den lite halvhjärtat uppbunden.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar